9.7.12

UDANG LIPAN


Udang Lipan



Assalamualaikum dan salam sejahtera buat pengikut http://jorangading.blogspot.com/  semoga dalam keadaan sihat dan sentiasa tabah menghadapi dugaan hidup. Hidup tanpa masalah adalah bukan kehidupan didunia ini malah masalah jua yang akan mematangkan pola pemikiran kita. Ketika Admin mengarang ini pun masih dalam keadaan yang tidak stabil tetapi demi menyampaikan info menarik buat kaki pancing semua, Admin gagahi jua. Walaupun suasana tempat kerja yang Admin berkhidmat sekarang ini tidak sama seperti tahun 2006 dahulu tapi kita sebagai pekerja haruslah mematuhi arahan yang telah Kementerian keluarkan tetapi jangan pula sangka "kami" semua akan ikuti semua arahan tersebut sebab "kami" pun manusia dan bukan mesin yang tidak mempunyai emosi dan hati. Malah kami berani melawan jika arahan yang tidak munasabah dan tidak masuk akal serta kami jua tidak takut kehilangan jawatan jika perbuatan yang kami buat itu benar. Ok lah semua hari ini Admin ada nak berkongsi sedikit info mengenai UDANG LIPAN. Pernah lihat dan rasai tak makhluk ini?
Udang lipan, udang ketak dan udang mentadak atau nama saintifiknya hemisquilla ensigera (odontodactylus sp.) Cukup dikenali di kalangan pemancing laut dalam yang gemar menjadikannya sebagai umpan hidup untuk memburu ikan merah, jenahak dan kerapu. Udang lipan, udang ketak dan udang mentadak atau nama saintifiknya hemisquilla ensigera (odontodactylus sp.). Cukup dikenali di kalangan pemancing laut dalam yang gemar menjadikannya sebagai umpan hidup untuk memburu ikan merah, jenahak dan kerapu. Habitatnya yang mudah didapati di persisiran pantai berlumpur sekitar pantai timur semenanjung dan kawasan karang batu, menyebabkan mengapa umpan ini digilai kerana keberkesanannya menjerat ikan terbabit.

Bentuk fizikal badan seakan spesies serangga mentadak atau lipan yang mempunyai kulit keras bahagian kepala hingga ke ekornya dan mempunyai sepasang penyepit serta enam kaki, mampu membesar kira-kira 30 sentimeter. Bersifat karnivor dan gemar memburu ikan, udang atau siput karang dengan bersembunyi di celah batu antara kelebihan udang ini menyesuaikan dirinya selain melakukan teknik penyamaran.

Di seluruh perairan laut di dunia ini, terdapat kira-kira 400 spesies yang hampir sama di perairan negara ini. Cara menangkapnya menggunakan pukat tunda.Dalam industri komersial berkaitannya, udang lipan turut dijual kepada peminat ikan akuarium untuk dipelihara selain dijadikan bahan masakan untuk makanan laut di restoran yang menyediakannya. Dalam arena memancing pula, cara udang ini digunakan dengan mencangkuk pada kepala melalui kulit kepala di lehernya dan kemudian dikeluarkan mata kail itu melalui mata udang tersebut. Umpan ini kemudian dilabuhkan bersama batu ladung dalam lubuk berkarang yang dikenal pasti menjadi habitat ikan merah, jenahak dan kerapu.

1 comment:

  1. salam.minta izin admin..saya ada menjual umpan pancing seperti perumpun,ulat pasir,udang liar(dijala),udang lipan untuk pemancing.Lokasi lumut.kedai antik sebelah KFC lumut.sila tel untuk tempahan dan pertanyaan..Tel no 013 530 5113 ZAID AL MUHAJIR.T Q

    ReplyDelete