4.7.09

ZIKIR DALAM BOT

Pada waktu begini, kita kena lebih berhati-hati supaya tidak banyak (kalau boleh jangan sekali-kali) bersiul, menjerit atau menyanyi dengan suara yang lantang kerana laut yang dihuni oleh makhluk halus dan berkeliaran pada waktu begini. Tindakan kita berkeliaran dan bersuka-suka dikhuatiri akan mendorong makhluk itu mengusik kita yang tidak menyedari kedatangan mereka.


Langkah terbaik pada waktu begini ialah memperbanyakkan berzikir atau berehat dengan membaca ayat suci al-Quran. Yang pasti, jangan lupa menunaikan solat wajib lima waktu. Lakukan ini untuk beberapa waktu setelah menjelang malam. Kemudian, kita boleh meneruskan aktiviti memancing dengan selesa. Namun dengan tidak bersiul, menjerit atau menyanyi dengan melepaskan suara yang kuat dibimbangkan akan mengundang bahaya tidak diundang atau tidak diduga daripada pihak kedua itu.

Namun dalam apa juga yang kita lakukan terutama pada waktu malam atau di tempat yang dapat dirasakan berlainan, anda perlu melakukan zikir dan ini boleh dizahirkan dengan suara dengan kuat.

Pernah berlaku ketika melakukan zikir begini dapat diikuti oleh suara kedua yang tidak dapat dilihat wajah nyatanya. Cuma suara saja yang dapat didengar mengikut suara zikir kita, demikian cerita seorang tekong dari Parit Unas, Muar ketika penulis bertanya mengenai makhluk halus yang boleh mengikut bacaan ayat suci itu.

Beliau tidak menolak mungkin adanya makhluk meniru mengikut bacaan kita mahu pun berzikir bersama tetapi cuma beberapa saat saja atau pada ayat-ayat tertentu saja. Justeru, kita harus mengalahkan suara kedua itu supaya kita menang dan suara kedua hilang kerana dengan kekalahan.

Justeru, berzikirlah dengan pelbagai lagu atau irama kerana berzikir itu adalah ketenangan selain mendapat pahala.

No comments:

Post a Comment