12.4.11

IKAN APAKAH INI???



Ikan ini berjaya dipancing di Sg Pahang dan ahli komplot membuat kata putus untuk melepaskan kembali kerana tidak mengetahu akan spesisnya...Minta bantuan ahli-ahli yang lain..

4 comments:

  1. di sini di panggil baung tikus. ada org kata ikan ni sedap tapi saya trasa ngeri utk memakannya sbb mulutnya seperti tikus kasturi. ikan ni amat gemar memakan pancing jika air agak besar dan keruh.

    ReplyDelete
  2. ikan ni selalu sy dapat. orang beloh pekan pangil ikan ni ikan SENGGIRING. spisis ni spisis ikan2 kecik. tak tau la kalau ada yg pernah lihat ikan ni melebihi sekilogram. sebab rata2 yg dijumpai adalah kecil. dietnya adalah cacing tanah. selalu menjadi pengacau ketika memancing udang galah...

    ReplyDelete
  3. Salam, betul ker spesis tu, atau spesis ikan baru yang dah kene pencemaran air (dari macam2 pencemaran sg pahang, seperti buangan air dari kilang kertas di temerloh) menjadikan ikan telah 'cacat'. Jika sesiapa boleh pastikan, atau hantar gambar dan maklumat kepada penyelidik ikan di UPM atau Universiti di Trengganu.
    terima kasih.

    ReplyDelete
  4. Kalau di sungai segamat ikan nie di panggil baung tikus..spesis pengacau umpan terutama nya ketika memancing udang..jika dapat pun kami akan lepas kan semula..

    ReplyDelete